انواع بتونه نقاشی ساختمان

چرا قبل از رنگ آمیزی از بتونه استفاده می شود؟

مقدمه

هنگام اجرای نقاشی ساختمان ها برای پر کردن درزها و ترک ها می توان از انواع بتونه استفاده کرد. در صورتی که در نقاشی ساختمان های خود از پودر بتونه استفاده نکنید، ممکن است ناهمواری های بر روی سطوح دیوار ایجاد شود. در برخی موارد نیز برای بازسازی دیوارهای گچی و دیوارهایی که به وسیله رنگ های ساختمانی رنگ آمیزی شده اند، از پودرهای بتونه استفاده می شود. شما عزیزان می توانید انواع بتونه های نقاشی را متناسب با نوع رنگ انتخابی خود از مراکز فروش رنگ صنعتی اصفهان خریداری کنید. در ادامه درباره انواع بتونه نقاشی ساختمان و دلایل انتخاب آن ها به طور کامل توضیح داده شده است، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بتونه نقاشی چیست؟

پودر مل که از آن به عنوان پودر بتونه در نقاشی ساختمان ها استفاده می شود، دارای ظاهری سفید رنگ است. کاربرد هر یک از پودرهای لتونه موجود در بازار، با یکدیگر تفات دارد. کیفیت پودرهای بتونه بسته به کیفیت و میزان ناخالصی موجود در کربنات کلسیم متفاوت است. هرچقدر میزان کیفیت پودرهای ملل بیشتر باشد، دوام و میزان ماندگاری آن ها نیز افزایش می یابد.

بتونه در نقاشی ساختمان

از آن جا که پودرهای بتونه قابلیت تطبیق با اکثر رنگ های روغنی و پلاستیکی را دارید، امروزه از آن ها به وفور در نقاشی ساختمان ها استفاده می شود. هنگام استفاده از پودرهای بتونه بر روی سطوح دارای ترک، آن ها به سرعت خشک می شوند. پودرهای بتونه را می توان به صورت خمیر درآورده و به وسیله آن کلیه ی ترک های دیوار را پوشش داد. از پودرهای ملل همچنین می توان برای کارهای هنری و تابلوهای نقش برجسته نیز استفاده کرد.

ابزار بتونه کاری

  • کاردک: برای پرکردن بسیاری از حفره های موجود در سطوح دیوار می توانید از کاردک استفاده کنید. این نوع کاردک در نقاشی ساختمان به ویژه در زمان اعمال بتونه، کاربرد بسیار زیادی دارند.
  • لیسه: ابزارهای بسیار کوچکی و انعطاف پذیر هستند که از آن می توان برای پخش کردن رنگ بر روی دیوارهای گچی استفاده کرد. برای انجام بتونه کاری ساختمان ها از لیسه استفاده می شود. بسته به میزان حجم بتونه می توانید از سایز و ابعاد متفاوت لیسه استفاده کنید.
  • تخته بتونه: برای بتونه کاری راحت تر دیوارهای ساختمان از تخته های بتونه استفاده می شود.

انواع بتونه نقاشی ساختمان

هنگام اجرای نقاشی ساختمان از جمله مهمترین عواملی که می تواند باعث افزایش کیفیت نقاشی در پایان کار شود، بتونه کاری اصولی دیوار است. در نقاشی ساختمان می توان از انواع بتونه از جمله روغنی، پلاستیکی، کناف و غیره استفاده کرد. بتونه فوری که بر پایه آب است یکی از پر استفاده ترین نوع بتونه در نقاشی ساختمان است. اصولا بر روی دیوارهای گچی که برای اولین بار نقاشی ساختمان بر روی آن ها اجرا می شود، می توان از بتونه نقاشی استفاده کرد.

نقاشی ساختمان

بتونه روغنی نقاشی ساختمان

برای نقاشی ساختمان به وسیله رنگ روغن بر روی سطوح دیوارهای گچی، در ابتدا سطوح را باید به وسیله پرایمر و یا روغن های الیف، روغن کاری کرد. با روغن کاری سطوح گچی می توان میزان مصرف رنگ های روغنی را کاهش داد و باعث افزایش کیفیت رنگ در پایین کار شد. در نهایت پس از روغن کاری دیوار برای برطرف کردن موج و نواقص دیوارهای گچی از بتونه های روغنی استفاده می شود. بتونه های روغنی اغلب به شکل مایع در بازار موجود هستند. برای رنگ آمیزی این نوع رنگ از ترکیب روغن الیف با پودر مل و تینر استفاده می کنند. برای سفت تر شدن بتونه های روغنی می توانید از آب استفاده کنید.

پس از انجام بتونه روغنی و خشک شدن کامل آن ها، سطح دیوارها را سمباده می کشند. در این مرحله دیوارهای ساختمان آماده استفاده از رنگ نهایی است. شما عزیزان می توانید پس از مراحل گفته شده به وسیله قلموی مناسب، بر روی دیوارهای ساختمان رنگ های روغنی را اعمال کنید.

بتونه پلاستیکی نقاشی ساختمان

برای تهیه بتونه پلاستیک به هیچ عنوان نباید از رنگ روغن استفاده کرد. در صورتی که قصد دارید سطح سقف های ساختمان را کاملا صاف و یکدست کنید، می توانید از بتونه پلاستیک استفاده کنید. برای قسمت های وسیعی از سطوح که ناصافی های زیادی داشته باشد، بهتر است قبل از استفاده از بتونه های پلاستیک سطوح را وسیله گچ کاری صاف و یکدست کرد.

بتونه پلاستیکی نقاشی ساختمان

چند نکته

  • قبل از این که قصد دارید از پودرهای بتونه استفاده کنید، باید سطوح را از هرگونه آلودگی و غبار به طور کامل پاک کنید.
  • لبه های پخش شده در دیوار قبل از شروع کار باید به وسیله سمباده کاملا صاف و یکدست شوند.
  • هنگام استفاده از پودرهای بتونه حتما به نوع برند آن ها توجه کنید، نوع پودر بتونه در کیفیت اجرای نقاشی ساختمان ها تاثیر به سزایی دارد. در صورتی که پودرهای ملل دارای چسبندگی مناسبی نباشند، سطح یکنواختی بر روی دیوار ایجاد نمی شود.
  • پس از استفاده از پودرهای بتونه، می توانید مقدار اضافه آن را در مکان هایی به دور از نور خورشید و رطوبت نگهداری کنید. هنگام استفاده دوباره از آن ها حتما به تاریخ انقضا درج شده بر روی بسته بندی آن ها توجه کنید.
  • هنگام خریداری این نوع محصولات حتما به نوع بسته بندی، زمان گیرایی، تاریخ انقضا، خلوص و میزان مقاومت فشاری آن دقت کنید.

سخن پایانی

دیوارهای یکی از قسمت های مهم ساختمان ها است که با ظاهر زیبای خود می توانند تاثیر بسیار زیادی بر روی دکوراسیون ساختمان ها بگذارند. از این جهت هرچقدر بتوان به وسیله تکنیک های کاملا اصولی دیوارها را رنگ آمیزی کرد، می توان باعث زیباتر دیده شدن فضای ساختمان  ها شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *