مزایا و ویژگی‌ های رنگ پلی یورتان

مزایا و ویژگی‌ های رنگ پلی یورتان

مزایا و ویژگی‌ های رنگ پلی یورتان

رنگ‌ها دنیای متفاوتی دارند و هر کدام از آنها در دیزاین و دکوراسیون‌ها استفاده متفاوتی خواهند داشت. رنگ صنعتی پلی یورتان نمونه‌ای از همین رنگ‌ها است که دارای کاربرد های مفیدی است. این رنگ دارای ویژگی‌ ها و مزیت‌ های خاص و منحصر به فردی است که در این محتوا قصد داریم بیشتر در مورد آن صحبت کنیم. تا پایان مطلب ما را همراهی نمایید.

رنگ پلی اورتان چه نوع رنگی است ؟

به آن دسته از رنگ‌ هایی که از ترکیب رزین پلیول و پلی ایزوسیانات تشکیل می‌شوند، رنگ پلی یورتان می‌گویند. اولی یک ماده پایه بوده و دومی هم ماده سخت کننده می‌باشد. این نوع رنگ را به عنوان مقاوم‌ترین رنگ می‌شناسند که در مراکز فروش عمده رنگ صنعتی و مراکز فروش رنگ الوان به فراوانی یافت می‌شوند.

انواع متعدد رنگ‌ های پلی یورتان

رنگ‌ های پلی یورتان بر اساس فرمولاسیون، ظاهر، رنگ و غیره به دسته‌ های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه مطلب به انواع آنها اشاره می‌کنیم.

پلی یورتان مات

همانطور که از نام این نوع رنگ به دست می‌آید، درخشندگی و براقیت خاصی را نداشته و به صورت مات است، البته روی چوب به خوبی به کار برده می‌شود. رنگ‌ های مات پلی اورتان ظاهر طبیعی چوب را به خوبی حفظ می‌نمایند.

پلی اورتان درخشان

رنگ صنعتی پلی یورتان درخشان، درخشندگی بهتری نسبت به نوع مات دارد و تا اندازه‌ای قادر به پوشاندن خط و خش و خراشیدگی‌ها است. از رنگ‌ های پلی یورتان درخشان اصولاً در کف پوش‌ های چوبی به کار می‌برند. این نوع رنگ مقاومت بسیار بالایی در برابر نور خورشید دارد و به خوبی در برابر آن مقاومت می‌کند.

پلی یورتان نیمه براق

یکی دیگر از رنگ‌ های پلی یورتان رنگ نیمه براق می‌باشد. این رنگ در برابر اسید و به خصوص باران‌ های اسیدی بسیار مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. این رنگ کاربرد بسیار زیادی در صنعت داد.

پلی یورتان بر پایه آب

از نظر فرمولاسیون و ترکیبات رنگ‌ های پلی اورتان بر پایه آب دسته بندی می‌شوند. این رنگ رقیق و شفاف بوده که بهتر است چند مرحله روی سطح اجرا گردند البته در فروشگاه‌ های عمده رنگ صنعتی هم به فرمولاسیون و ترکیبات آن‌ها اشاره می‌گردد.

پلی یورتان بر پایه روغن

اصولاً این نوع از رنگ پلی اورتان کاربرد آنچنانی ندارد، اما بسیار لایه‌ های مقاومی را به وجود می‌آورد.

مزایا و ویژگی‌ های رنگ پلی یورتان

مزایای رنگ‌ های پلی اورتان

از نظر ویژگی فیزیکی رنگ‌ های پلی یورتان صنعتی با هم متفاوت هستند که عمده علت آن هم به نوع ترکیباتش برمی‌گردد. همه آنها دارای مزایای فراوانی هستند که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

سرعت بالا در خشک شدن

اولین مزیتی که برای این نوع رنگ می‌توان بر شمرد، خشک شدن خیلی سریع و آسان می‌باشد. این نوع رنگ به راحتی بر روی سطح اعمال شده، سپس به راحتی خشک می‌گردد. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که در رنگ پلی یورتان خیلی سریع‌تر از اپوکسی‌ها خشک و آماده استفاده می‌گردد.

چسبندگی بسیار بالا

رنگ‌ های پلی اورتان بعد از خشک شدن، چسبندگی بسیار بالایی پیدا می‌کنند و به یک لایه سخت و محکم تبدیل می‌گردند که سطوح زیرین خود را به خوبی محافظت می‌نمایند. این ویژگی یا مزیت هم از نظر مراکز عرضه عمده رنگ صنعتی جزو ویژگی‌های برتر و در واقع مزیت اصلی به حساب می‌آید.

برخورداری از ظاهر جذاب

رنگ‌ های پلی اورتان با برخورداری از رنگ‌ های مات براق و نیمه براق پوشش دهی خوب و زیبایی را ایجاد می‌کند که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

مقاومت بالا در برابر اشعه‌ها

به دلیل اینکه پلی یورتان‌ها در همه قسمت‌ها از ساحل تا دیگر شرایط محیطی به خوبی مقاومت می‌کنند، از آن به عنوان مقاوم‌ترین رنگ یاد می‌نمایند. در دیگر شرایط و نواحی که این رنگ می‌تواند مقاومت به عمل آورد، در برابر اشعه‌های فرابنفش هستند. این اشعه فرابنفش خورشید خیلی اثرگذار بوده اما در برابر رنگ‌ های پلی یورتان اثری ندارند، زیرا آنها مقاومت خوبی دارند.

مقاوم در برابر آب

همانطور که پیشتر توضیح دادیم رنگ‌ های پلی اورتان صنعتی در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند. البته رنگ‌های پلی اورتان بر پایه روغن در برابر رطوبت خیلی مقاومت بهتری دارند، اما رنگ‌های پلی یورتان بر پایه آب برای محیط یا فضاهایی که مرطوب هستند گزینه مطلوبی نیستند.

مزایا و ویژگی‌ های رنگ پلی یورتان

مزایا و ویژگی‌ های رنگ پلی یورتان

محدودیت یا معایب رنگ‌ های پلی یورتان

همانطور که پیشتر توضیح دادیم رنگ‌های پلی یورتان دارای ویژگی و مزایای فراوانی هستند. اما در کنار این مزایا محدودیت یا معایبی هم دارند. اول اینکه رنگ پلی یوتان در صورت باقی ماندن به صورت طولانی در معرض نور خورشید خیلی ضعیف و شکننده می‌شوند و دوام خود را از دست خواهند داد. پس بهتر است با تهیه رنگ از نمایندگی‌های فروش عمده رنگ صنعتی لایه‌های جدیدی را ایجاد کرد. دومین عیب هم ایجاد بخار حین رنگ آمیزی است که به شدت برای ریه‌ها چشم و سطح پوست مشکل ایجاد می‌کنند و ممکن است فرد دچار بیماری‌های آلرژیک گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *