ویژگی رنگ‌های صنعتی

ویژگی رنگ‌های صنعتی

ویژگی رنگ‌های صنعتی

در دنیای امروزه رنگ‌ها یکی از بارزترین ابزارهای زیباسازی در محیط‌ها شناخته می‌شوند. با استفاده از رنگ‌ها جلوه‌های بصری خاصی به اجسام و محیط داده می‌شود، البته باید ترکیب رنگ‌ها با صنعت و حرفه مورد نظر ارتباط داشته باشد. در صنعت ساخت و ساز محصولات، برای اینکه کالاها به چشم آیند و همچنین از آنها محافظت گردد، از رنگ صنعتی به کار برده می‌شود. به همین دلیل وجود این رنگ‌ها در صنعت بسیار با اهمیت هستند. در این محتوا تلاش کرده‌ایم که به طور اختصار به بررسی رنگ‌های صنعتی و ویژگی‌های آن بپردازیم، پس تا انتها ما را همراهی نمایید.

تعریف رنگ صنعتی

این نوع رنگ یک پوشش بسیار مستحکم با استانداردترین موارد صنعتی می‌باشد. از نظر فیزیکی این نوع رنگ صنعتی به شکل‌های خمیر، پودری و مایع در فروشگاه‌های فروش رنگ صنعتی عرضه و ارائه می‌گردد. این مواد از پلیمرهای بسیار سخت تشکیل شده که پوشش‌های محکمی را ایجاد می‌نماید. رنگ‌های صنعتی به نحوی طراحی گردیده‌اند، که از خورده شدن لوله‌های فولادی، اتصالاتی که دارای گازها، روغن و آب هستند، جلوگیری به عمل می‌آورند.

نحوه استفاده از رنگ‌های صنعتی

این مدل رنگ‌ها که به صورت خمیر، مایع یا پودر هستند، برای اینکه عملکرد مناسبی داشته باشند، باید حتماً پخته گردند. زیرا با پخته شدن به شکل جامد در می‌آیند. این حالت جامد همان حالت چسبی است که علاوه بر محافظت از اتصالات، به عنوان یک تزیین نما نیز استفاده می‌گردد. برای استفاده، در وهله اول رنگ‌ها پخته می شوند. سپس رنگ پخته شده که بر صورت فیلم چسبنده بوده، روی سطوح کشیده می‌گردد و اجازه داده می‌شود تا سرد شود و نتیجه اصلی حاصل گردد. البته ناگفته نماند که این نوع رنگ یا پوشش را می‌توان از طریق روش‌هایی نظیر غوطه ور یا اسپری استفاده کرد. البته بهتر است با احتیاط انجام گیرد.

ویژگی رنگ‌های صنعتی

اقسام متعدد رنگ‌های صنعتی

اصولا هنگام تولید رنگ‌های صنعتی از ترکیبات متفاوتی استفاده می‌گردد. شما زمانی این تفاوت را بیشتر احساس می‌کنید، که به لایه‌های زیرین رنگ برسید. هرچه به لایه‌های زیرین نزدیک‌تر می‌شوید، روکش یا پوشش‌های متنوع‌تری از نظر ترکیب رنگ مشاهده خواهید کرد. در ادامه به طور مختصر انواع رنگ‌ها را معرفی می‌نماییم.

رنگ اپوکسی صنعتی

رنگ‌های اپوکسی یکی از رنگ‌های بسیار مقاوم صنعتی به حساب می‌آیند، به همین دلیل برای اتصالاتی نظیر جرثقیل‌های بازویی و جرثقیل‌های غول آسا از این نوع رنگ در نمایندگی‌های فروش رنگ‌ صنعتی بسیار پیشنهاد می‌گردد. از ویژگی‌های بارز این مدل رنگ، چسبندگی بسیار بالای آن‌ها می‌باشد. همچنین در برابر سایش و خوردگی مقاومت خوبی دارند. در کالاها و ابزارهایی که در معرض ضربه‌های ناگهانی هستند، از رنگ‌های اپوکسی به خوبی بهره برده می‌شود.

رنگ ترموپلاست صنعتی

همانطور که از نام این مدل رنگ بر می‌آید، در ترکیبات آن از رزین‌های ترموپلاست استفاده می‌گردد. در صنایعی که شفافیت و ماندگاری کالا و ابزارهای به کار برده شده حائز اهمیت می‌باشد، به خوبی از آن استفاده می‌گردد. از جمله مزیت‌هایی که می‌توان برای رنگ ترموپلاست نام برد شامل: مقاومت شیمیایی بالا در برابر حرارت، سرعت بالا در خشک شدن رنگ، جلوگیری از سایش و زنگ زدن فلزات است. به دلیل وجود این مزایا رنگ ترموپلاست به عنوان یکی از بهترین رنگ‌های صنعتی شناخته شده است.

رنگ پلی یورتان صنعتی

بسیاری از رنگ‌های صنعتی در دسته رنگ پلی یورتان قرار گرفته‌اند. در ساخت و تولید این نوع رنگ از یکسری مواد سخت کننده‌ی ایزو سیانات به کار برده شده است. این رنگ در برابر تابش نور مستقیم خورشید بسیار مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل برای تجهیزاتی که در فضای آزاد و در برابر تابش نور مستقیم هستند، به راحتی قابل کاربرد می‌باشند. اصولاً در فروش رنگ‌های صنعتی پلی یورتان به براقیت و ماندگاری بالای آنها اشاره می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این نوع رنگ، می‌توان به سازگار بودن با شرایط آب و هوایی مختلف و قابلیت استفاده بر روی سطوح متعدد از جمله گالوانیزه، مس و فلزات اشاره کرد.

     ویژگی رنگ‌های صنعتی

ویژگی‌های مهم رنگ‌های صنعتی

رنگ‌های صنعتی همانند دیگر رنگ‌های ساختمانی و یا رنگ‌های تزیینی دارای یک سری ویژگی و خصوصیات بسیار مهم هستند که هر کدام کارایی ویژه‌ای دارند. در ادامه به صورت تیتروار و موردی به هر کدام اشاره می‌کنیم.

  • مقاومت بسیار بالا در برابر هر شرایط آب و هوایی
  • سرعت بالای خشک شوندگی آنها
  • استحکام بسیار خوب در برابر تغییرات نظیر شیمیایی و فیزیکی
  • غیرقابل تغییر بودن رنگ‌های صنعتی
  • قابلیت اجرایی مطلوب و ایجاد ضخامت بسیار مناسب
  • مقاوم بودن در برابر حرارت نور و مواد اسیدی و بازی
  • چسبندگی مطلوب و مناسب نسبت به هر سطح کاری
  • فاقد حلال بودن رنگ‌های مورد استفاده در مخازن آب شرب
  • عدم تولید مواد سمی در رنگ‌های صنعتی به کار برده شده در لوله‌های آب شرب صنعتی
  • دارا بودن ثبات بالا، یعنی هیچگونه توده‌ای نداشته و یکنواخت است.

سخن پایانی

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که مدام با رنگ‌های مختلف صنعتی سر و کار دارید بهتر است این موضوع را بدانید که این دسته از رنگ‌ها با فرمولاسیون و تجهیزات صنعتی بسیار متفاوتی ساخته و تولید شده‌اند. اصولاً در فروشگاه‌های فروش رنگ‌های ویژه صنعتی رنگ‌های متنوعی موجود می‌باشد، که هرکدام از این رنگ‌ها کاربرد و ویژگی‌های مطلوبی دارند. پیش تر به هر کدام از آن‌ها اشاره کردیم. پس بهتر است هنگام خرید به هر کدام از این ویژگی‌ها، دقت خاصی را مبذول داشته باشید. تمامی رنگ‌های صنعتی علاوه بر پوشش دهی مناسب، از چسبندگی بالایی برخوردار هستند. پس بهتر است هنگام خرید از فروشندگان فروش رنگ صنعتی کمک بخواهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *