راهنمای نحوه ساخت رزین اپوکسی و چوب

راهنمای نحوه ساخت رزین اپوکسی و چوب

اپوکسی روی چوب

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که چرا بر روی سطوح چوب باید از رزین های اپوکسی استفاده کرد؟ اگر آثارهای هنری چوبی را دوست دارید، با کمک رزین های اپوکسی می توانید جلوه های تازه تری به میزهای چوبی خود ببخشید. رزین های اپوکسی نسبت به سایر ماده های موجود در بازار، از دوام بسیار بالایی برخوردار هستند. محلول های رزین اپوکسی در عرض چند ساعت به طور کامل سفت شده و می توانند شکل و ظاهر خود را برای مدت زمان طولانی حفظ کنند، این امر باعث می شود تا آن ها به یک گزینه ی عالی برای استفاده در میزهای چوبی تبدیل شوند.

از رزین های اپوکسی علاوه بر ایجاد آثار هنری، می توانید برای چسباندن مواد بر روی سطوح چوب نیز استفاده کنید. از طرف دیگر از رزین های اپوکسی به عنوان رنگ، درزگیر و یا حتی به عنوان محلولی برای تعمیر سطوح نیز استفاده می شوند. برای افزایش میزان جذابیت آثار هنری خود می توانید انواع رنگدانه ها، رنگ های رزین، و سایر عوامل رنگ دهنده دیگر را به رزین های اپوکسی اضافه کنید. در این مقاله قصد داریم درباره نحوه انجام اپوکسی روی چوب و دلایل استفاده از آن ها، بپردازیم.

رزین کاری

رزین اپوکسی چوب چیست؟

رزین های اپوکسی از یک پلیمر با بیش از یک حلقه سه عضوی تشکیل شده است که به اپوکسید نیز معروف است. اصولا رزین های اپوکسی به صورت مایع وجود دارند و هنگامی که با یک ماده سخت کننده مخلوط می شوند، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد و در نهایت پس از گذشت چند ساعت جامد می شوند. امروزه انواع مختلفی از رزین های اپوکسی وجود دارد، برای مثال از یک نمونه رزین های اپوکسی می توان برای چوب ها استفاده کرد. از رزین های اپوکسی چوب بر روی میز، میله ها، روکش های چوبی و سایر آثار هنری دیگر استفاده می شوند. رزین های اپوکسی از نظر ویسکوزیته، ضخامت و همچنین مدت زمان مورد نیاز برای خشک شدن، با یکدیگر تفاوت دارند.

برای اطمینان از چسبندگی مناسب قبل از اعمال رزین، سطوح چوب را باید به درستی آماده کنید. هنگام محاسبه نسبت اختلاط و تعین محل کار باید مراقب باشید، زیرا رزین های اپوکسی به تغییرات دما بسیار حساس هستند. دمای بالای محیط می تواند باعث ذوب شدن قسمت هایی از رزین شود. واکنش های شیمیایی ناشی از ترکیب رزین و ماده های سخت کننده، به صورت گرمازا رخ می دهد. امروزه بسیاری از مراکز در زمینه فروش رنگ اپوکسی فعالیت دارند. شما عزیزان می توانید متناسب با نوع پروژه خود، از انواع رزین های اپوکسی استفاده کنید.

ساخت رزین اپوکسی چوب

شما می توانید با ترکیب چوب و رزین، آثار هنری بسیار جذابی را تولید کنید. امروزه بسیاری از طراحان از میزهای رزین برای طراحی فضای داخلی ساختمان ها استفاده می کنند. از رزین های اپوکسی علاوه بر استفاده در میزهای چوبی، می توانید در لوازم دکوری و حتی در ساخت زیورآلات ها نیز از آن ها استفاده کنید.

قبل از رزین کاری چوب، بهتر است سطوح اطراف را توسط یک پلاستیک بپوشانید تا در حین کار رنگی نشوند. برای ساخت رزین اپوکسی بهتر است سطح مورد نظر چوبی، را با استفاده از سمباده کاملا صاف و یکدست کرد. در مرحله بعد باید رزین و اپوکسی را با درصدهای مشخصی با یکدیگر ترکیب کنید. یک لایه از ماده ی بدست آمده را بر روی سطح چوب بزنید، این کار را می توانید توسط یک قلموی تمیز انجام دهید. توجه کنید که در حین کار نباید هیچ گونه حباب های هوا بر روی سطوح چوب ایجاد شود. پس از خشک شدن کامل سطح چوب می توانید لایه ای دیگر را نیز بر روی سطوح آن پخش کنید. با کمک لاک مخصوص چوب نیز می توانید مقاومت سطوح چوب را افزایش دهید.

ساخت رزین اپوکسی چوب

نکاتی که قبل از خرید رزین اپوکسی چوب باید بدانید

اگر قصد خرید رزین های اپوکسی چوب را دارید، چند فاکتور وجود دارد که باید آن ها را بررسی کنید. ویسکوزیته، دوام از جمله عواملی هستند که بر روی میزان کیفیت رزین های اپوکسی تاثیرگذار هستند. هنگام انتخاب رزین های اپوکسی برای چوب باید به مدت زمان خشک شدن آن ها نیز توجه کنید. منظور از ویسکوزیته، ضخامت و سهولت جریان رزین است. از آن جایی که در زمان استفاده باید رزین های اپوکسی با یک ماده سخت کننده مخلوط کرد، ویسکوزیته آن ها کاهش یافته و باعث می شود جریان آزاد کمتری داشته باشند. به طور کلی محصولاتی که ویسکوزیته بالاتری دارند، می توانند درخشندگی بیشتری را به آثار هنری اضافه کنند. با این حال در صورت استفاده از رزین ها، جلوگیری از تشکیل حباب های  هوا بر روی سطح امری بسیار دشوار است. بنابراین بهتر است بر روی سطوح، لایه های بیشتری از رزین های اپوکسی استفاده کنید.

رزین اپوکسی چوب

هنگام انتخاب گزینه های مختلف رزین های اپوکسی برای چوب، به میزان دوام و ماندگاری آن ها توجه کنید. برخی از رزین های اپوکسی در برابر اشعه ماورا بنفش و رطوبت از سطوح چوب می توانند محافظت کنند. اگر قصد دارید از رزین های اپوکسی در کفپوش ها استفاده کنید، باید از رزین هایی استفاده کنید که در برابر رفت و آمدهای زیاد بادوام باشند و بتواند وزن های زیادی را نیز تحمل کنند. آخرین نکته ای که قبل از خرید رزین های اپوکسی باید به آن دقت کنید، سهولت استفاده از آن ها است. عمل آوری رزین های اپوکسی کمی دشوار است و ممکن است در هنگام استفاده بر روی سطوح چوب، آن ها خراب شوند.

نتیجه گیری

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم رزین ها اپوکسی ماده ای است که از ترکیب مایع اپوکسی با یک ماده سخت کننده ساخته می شوند. زمانی که این دو نوع ماده را با یکدیگر ترکیب می کنید، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد که منجر به سخت شدن محلول مایع می شود. این دو نوع جزء زمانی که به یک نسب خاص در دمای مناسب مخلوط می شوند، از مایع به جامد تبدیل می شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *