نحوه استفاده از رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک ساختمانی و مزایای آن

مقدمه

رنگ های اکریلیک از دهه 1950 به صورت تجاری در دسترس افراد قرار گرفته است، با این حال رنگ اکریلیک در بین هنرمندان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. استفاده از این نوع رنگ آسان است و در مقایسه با سایر رنگ های ساختمانی دیگر از جمله روغنی، آبرنگ از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. شما عزیزان می توانید با مراجعه به نمایندگی رنگ اکریلیک اصفهان، پس از اطلاع از مشخصات انواع رنگ های اکرلیک، رنگ مورد نظر خود را خریداری کنید. برای این که متوجه شوید که رنگ اکریلیک چیست و نحوه استفاده از رنگ اکریلیک چگونه است، می توانید ادامه مقاله را مطالعه کنید.

رنگ اکریلیک چیست

شاید برای شما این سوال پیش آید که رنگ اکریلیک چیست و چرا باید از آن ها استفاده کرد؟ رنگ های اکریلیک بر پایه آب هستند و از سه جزء اصلی رنگدانه، چسب اکریلیک و حلال آب تشکیل شده اند. ذرات ریز در رنگدانه های رنگ اکریلیک معلق هستند و هیچ شباهتی با سطحی که روی آن ها اعمال می شوند، ندارند. بنابراین برای اعمال رنگدانه های رنگی روی سطوح مختلف نیاز به مواد دیگری مانند آب و چسب های اکریلیک دارند.

رنگ اکریلیک چیست

از آن جایی که رنگدانه ها به خودی خود نمی توانند به سطوح بچسبند، برای افزایش ماندگاری رنگ باید از ماده های دیگری نیز استفاده کرد. زمانی که آب تبخیر می شود، پلیمر و چسب اکریلیک یک پوششی را بر روی سطوح تشکیل می دهند که باعث چسبیدن رنگ به سطوح می شود. آبی که در رنگ های اکریلیک وجود دارد، به عنوان امولسیون یا سوسپانسیون پلیمری نیز شناخته می شوند. هنگامی که رنگ روی سطحی اعمال می شود، آب تبخیر و یا جذب شده و یک لایه پلیمری با رنگدانه های رنگی باقی می ماند. علاوه بر موارد گفته شده رنگ های اکریلیک از موادی دیگری از جمله بافر، نیز تشکیل شده اند. بافرهایی که به حفظ سطح PH کمک می کنند، باعث تثبیت رنگ شده و ماندگاری رنگ ها را نیز افزایش می دهند. برای جلوگیری از رشد هر گونه میکروارگانیسم ها در رنگ های اکریلیک از نگهدارنده ها استفاده می شود.

نحوه استفاده از رنگ اکریلیک

بیشتر رنگ های اکریلیک غیر سمی هستند و بدون تغییر در ترکیبات آن ها می توانید از آن ها استفاده کنید، در صورت تمایل می توانید ترکیبات رنگ های اکریلیک را تغییر دهید. از رنگ های اکریلیک در سطوح مختلفی از جمله موارد زیر استفاده می کنند:

  • بوم
  • کاغذ
  • چوب
  • فلز
  • آجر
  • شیشه
  • سیمان
  • پارچه
  • پلاستیک

از رنگ های اکریلیک می توانید در انواع پروژه های هنری، صنایع دستی و حتی در نقاشی ساختمان ها نیز استفاده کنید. بافت این مدل رنگ ها را می توان تغییر دارد، این امر می تواند نوع کاربری آن ها را تغییر دهد. رنگ های اکریلیک هیچ گونه مواد سمی ندارند و به راحتی می توانند توسط آب تمیز شوند. در بیشتر موارد، هنگام استفاده از رنگ های اکریلیک، استفاده از پرایمرها توصیه می شود. با استفاده از رنگ اکریلیک براق می توانید بدون حساسیت پوستی از آن ها بر روی سطوح مختلف استفاده کنید. دوام و ماندگاری رنگ های اکریلیک براق بسیار بالا است.

رنگ اکریلیک براق

چگونه می توان رنگ اکریلیک را نازک تر کرد؟

برای نازک شدن رنگ های اکریلیک می توانید به آن کمی آب اضافه کنید. با این حال، اضافه کردن بیش از حد آب ممکن است باعث ضعیف شدن رنگ خشک شده بر روی سطوح شود. اگر قصد دارید رنگ های اکریلیک را نازک تر کنید، بهتر است تقویت کننده ای را به رنگ ها اضافه کنید. اگر آب را به اندازه کافی به رنگ های اکریلیک اضافه کنید، پس از خشک شدن رنگ، کیفیت رنگ ثابت باقی می ماند. رنگ های اکریلیک به سرعت خشک می شوند، بنابراین می توانید یک کند کننده به رنگ اضافه کنید؛ این امر می تواند باعث افزایش زمان کار شما شود.

با وجود این که رنگ های اکریلیک اخیرا وارد صحنه هنری شده است، با این حال رنگ های اکریلیک را به دو دسته سنتی و مدرن تقسیم بندی می کنند. سرعت خشک شدن رنگ های سنتی اکریلیک در مقایسه با رنگ های مدرن، بیشتر است. پس از خشک شدن رنگ اکریلیک، می توان لایه ای دیگر از رنگ را بر روی سطوح استفاده کرد.

نحوه استفاده از رنگ اکریلیک

مزایا و معایب رنگ اکریلیک

تمامی محصولات رنگی از جمله آبرنگ ها، رنگ های روغنی و اکریلیک مزایا و معایب خود را دارند. شما عزیزان می توانید بسته به سلیقه و نوع کاربری آن ها از انواع رنگ های موجود در مراکز فروش رنگ ساندورا استفاده کنید. یکی از مزایای مهم استفاده از رنگ های اکریلیک این است که می توان از آن ها برای رنگ آمیزی سطوح مختلفی از جمله کاغذ، بوم، چوب و یا پلاستیک استفاده کرد. برای رنگ آمیزی این نوع رنگ تنها یه چند ابزار نیاز دارید. اگر از رنگ اکریلیک برای نقاشی ساختمان استفاده کردید، در صورت تابش نور مستقیم نور خورشید در گذر زمان سطح کار زرد نمی شود. در واقع می توان گفت رنگ های اکریلیک در برابر نور بسیار مقاوم هستند. این مدل رنگ بوی کمی دارند و به طور کلی غیر سمی هستند. رنگ های اکریلیک مدرن زمان خشک شدن طولانی تری دارند و بسیار انعطاف پذیر و بادوام هستند.

علاوه بر مزایایی که در بالا به آن اشاره کردیم، استفاده از این نوع رنگ معایبی نیز دارد. در صورت خشک شدن رنگ های اکریلیک، پاک کردن آن ها از روی لباس کاری دشوار است. از آن جا که سرعت خشک شدن رنگ های اکریلیک بسیار بالا است، باید کار رنگ آمیزی را به سرعت انجام دهید. برخی از رنگ های اکریلیک ممکن است حاوی رنگدانه های سمی و خطرناک باشند. سموم اضافه شده در برخی از رنگ ها باعث می شود تا پس از خشک شدن رنگ، نتوان دوباره آن ها را خیس و یا تغییر داد.

مزایا رنگ های ساختمانی

فروش رنگ اکریلیک

امروزه مراکز زیادی وجود دارد که در زمینه فروش رنگ های اکریلیک فعالیت دارند. انتخاب برند و یا نوع یک محصول، به سبک نقاشی و نوع کاربری آن ها بستگی دارد. هنگام خریداری رنگ های اکریلیک باید فاکتورهای زیادی را مورد بررسی قرار دهید. هر چقدر این مدل رنگ در برابر نور مقاوم تر باشد، میزان دوام و ماندگاری رنگ پس از خشک شدن بر روی سطوح نیز بیشتر می شود. به میزان ویسکوزیته رنگی که قصد خریداری آن را دارید، توجه کنید. نوع برند انواع رنگ ها می تواند در قیمت رنگ های ساختمانی تاثیرگذار باشد.

پس از خرید رنگ اکریلیک مورد نظر خود، می توانید مواد دیگری را نیز به آن اضافه کنید. برای مثال اگر قصد دارید رنگ را ضخیم تر و یا نازک تر کنید، می توانید حلال هایی را به رنگ اضافه کنید. امروزه درجات مختلفی از رنگ های اکریلیک در بازار وجود دارد و می توان به راحتی آن ها را با یکدیگر ترکیب کرد.

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی نحوه استفاده از رنگ اکریلیک و دلایل استفاده از آن ها، پرداختیم. اگر قصد خرید رنگ های اکریلیک را دارید می توانید پس از بررسی کاتالوگ رنگ اکریلیک الوان، رنگ مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید. در صورت تمایل داشتن می توانید نظرات و پیشنهادات خود را درباره استفاده از این نوع رنگ در قسمت پایین ثبت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *