رزین اپوکسی چیست

رزین اپوکسی چیست ؟

راهنمای استفاده از رزین اپوکسی

اولین مرحله ی کار با رزین اندازه گیری هر جز برای مخلوط کردن با یکدیگر است. فروشگاه ایران کالر نماینده فروش رنگ اپوکسی و فروش رنگ الوان شما را با رزین اپوکسی آشنا می کند.

درصد ترکیب رزین اپوکسی مورد استفاده ۵۰٪ است یعنی هر مقدار که از جز A استفاده شد به نصف همان مقدار از جز B  باید استفاده کرد.

برای مثال برای درست کردن ۱۵ گرم رزین اپوکسی ۱۰ گرم از جز A و ۵ گرم از جز B را با یکدیگر مخلوط میکنیم.

در شرایط استاندارد دمای محیط با این نسبت ترکیب در سطوح وسیع ( میزهای رزینی ) میتوان در هر مرحله تا ضخامت ۱/۵ سانتیمتر رزین را در قالب ریخت و لازم است برای ضخامت بیشتر این کار را در چند مرحله لایه به لایه انجام داد.

البته رزین اپوکسی باتوجه به نوع کاربری قابلیت استفاده تا حداکثر ۶۰٪ هاردنر راهم دارد، در صورت استفاده از این مقدار هاردنر زمان سخت شدن رزین کاهش و رزین در نهایت سختی بیشتری پیدا خواهد کرد و برای عملیات پرداخت و پولیش مناسب تر خواهد بود ولی باید توجه داشت که در صورت استفاده از این درصد دمای ایجاد شده در زمان سخت شدن رزین افزایش یافته و امکان ایجاد مشکل برای لایه های ضخیم تر از حدود ۴ میلی متر وجود دارد و باید مورد آزمایش قرار بگیرد. باتوجه به این ویژگی میتوان برای مقاوت بیشتر سطوح خارجی ، از یک‌لایه ی نازک با ۶۰٪ هاردنر استفاده کرد.

استفاده از پیمانه:

در صورتی که ترازوی مناسب اندازه گیری وزن رزین در دسترس نباشد میتوان از پیمانه برای اندازه گیری مقدار رزین و هاردنر استفاده کرد. با توجه به اینکه چگالی دو جز رزین حدود ۱۰ درصد با یکدیگر متفاوت است و روش صحیح ترکیب رزین به صورت وزنی است ، معمولا توصیه میشود از پیمانه برای مخلوط کردن رزین در حجم های بالا و زیاد استفاده نشود.

تفاوت چگالی به این معناست که اگر یک پیمانه از جز A رزین ۱۰۰ گرم وزن داشته باشد، نصف پیمانه از جز B  هاردنر به جای ۵۰ گرم ، ۴۵ گرم وزن دارد و در صورت استفاده از پیمانه باید ۱۰٪ از حجم هاردنر بیشتری استفاده کرد.

برای مثال برای ساخت ۳ پیمانه از مخلوط رزین مقدار استفاده از جز A برابر ۲ پیمانه و مقدار مورد استفاده از جز B هاردنر برابر ( یک +یک دهم پیمانه ) هاردنر است. در صورتی که محاسبه و اندازه گیری به این روش برای شما مشکل است میتوانید به ازای هر پیمانه رزین از نصف پیمانه هاردنر استفاده کنید که در این صورت زمان سخت شدن رزین طولانی تر و حدود ۲ روز خواهد بود.

مخلوط کردن رزین اپوکسی

پس از  اضافه کردن دو جز رزین در یک ظرف بدون آلودگی با استفاده از یک وسیله ی تمیز مثل چوب بستنی به آرامی شروع به مخلوط کردن دو جز رزین اپوکسی با یکدیگر کنید.

در ابتدای مخلوط کردن رنگ رزین به رنگ شیری روشن تغیر حالت میدهد و به مرور زمان با ادامه ی فرایند هم زدن دوباره کاملا شفاف خواهد شد. با توجه به مقدار مخلوط شدن زمان هم زدن بین ۴ تا ۸ دقیقه متغیر است در زمان مخلوط کردن رزین برای جلوگیری از ورود کمترین میزان حباب به رزین از حرکات ناگهانی و سریع اجتناب کنید.

نکاتی در خصوص مخلوط کردن رزین

1. در زمان ترکیب دو جز برای تسلط به کار و مشاهده ی وضعیت رزین بهتر است از ظروف شفاف استفاده کنید.

2. در زمان همزدن سعی کنید ترکیب رزین و هاردنر موجود در گوشه های داخلی ظرف به خوبی با بقیه ی بخش ها ترکیب شود چرا که در صورت مخلوط نشدن صحیح ممکن است بخشی از هاردنر با رزین در گوشه های ظرف بدون مخلوط شدن باقی مانده و‌پس از خشک شدن برای کار ایجاد مشکل کند.

3. هرگز رزین و هاردنر را در قالب مورد استفاده مخلوط نکنید. و سعی کنید رزین میکس شده را به ظرف دیگری انتقال داده و سپس روی کار بریزید.

4. در صورتی که قصد افرودن رنگ به رزین را دارید و برای مخلوط شدن رنگ نیاز به هم زدن زیادی وجود دارد ( مثلا رنگ های پودری بلک لایت) بهتر است ابتدا رنگ را با جز رزین ترکیب کرده و پس از خروج کامل حباب ها اقدام به ترکیب و مخلوط کردن دو جز رزین کنید.

5. در بسیاری از مواقع به علت حرکت شدید بطری های رزین و سردی هوا حباب ها قبل از مخلوط کردن در رزین وجود دارند، در چنین شرایطی لازم است برای چند ساعت ظرف رزین و هاردنر را در دمای اتاق یا حتی کمی بالاتر ( حدود ۴۰ درجه مثلا در نزدیکی شوفاژ ) بدون حرکت قرار داده تا حباب ها از رزین خارج شوند.

6. اگر قبل از مخلوط کردن رزین و هاردنر آنهارا کمی گرم کنید باعث روانی و خروج سریع تر حباب های هوا از مخلوط خواهد شد البته این کار در حجم های بالاتر از نیم لیتر به دلیل تولید حرارت توسط خود رزین توسیه نمیشود.

استفاده از رزین آماده شده:

بعد از آماده شدن مخلوط لازم است برای خروج حباب های وارد شده به رزین در مرحله ی مخلوط کردن ، ترکیب را حدود ۵ دقیقه بدون حرکت در محلی قرار داده و به رزین استراحت بدهید. بعد از سپری شدن زمان استراحت رزین را به آرامی بر روی محل مورد نظر بریزید. با استفاده از خلال دندان یا هر وسیله ی مناسب دیگری حبابهای چسبیده به کف و جدار قالب را به آرامی جدا کنید. رزین بعد از ۱۲ ساعت حالت نسبتا سختی به خود خواهد گرفت ولی بهتر است تا ۲۴ ساعت سطح کار ،لمس و از قالب خارج نشود. در تکنیک چوب و‌رزین برای جلو گیری از خروج هوای محبوس در بافت چوب و ایجاد حباب در رزین قبل از شروع کار سطح تماس چوب با رزین را با قلموی آغشته به ترکیب رزین و هاردنر پوشانده و اجازه دهید سخت شود .

نکات ایمنی :

توجه داشته باشید که رزین اپوکسی یک ماده ی شیمیای صنعتی است و‌در زمان کار با آن باید موارد احتیاطی را رعایت کرد

رزین را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

کار با رزین در محیط با تسویه ی مناسب انجام داده و از ماسک ایمنی استفاده کنید.

در هنگام کار با رزین از دستکش های یکبار مصرف استفاده کنید و برای پاک کردن سطوح آغشته به رزین از استون خالص یا حلال رزین اپوکسی استفاده نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *