انواع لاک مخصوص چوب و ویژگی های آنها

انواع لاک مخصوص چوب و ویژگی های آنها

انواع لاک مخصوص چوب و ویژگی های آنها

انواع مختلفی از لاک چوب وجود دارد. که هرکدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند ، بین آنها نیز تفاوت های اساسی وجود دارد.

1. لاک نیتروسلولوز

از زمان شروع آن در دهه 1920 ، لاک نیتروسلولوز بهترین ساز برای آلات موسیقی مانند گیتار ، ویولن ، و پیانوهای اصلی است. همچنین به عنوان روکش فلز بسیار محبوب شد و از اواسط دهه 1900 به شدت در صنعت خودرو مورد استفاده قرار گرفت. این ماده به صورت یک سطح صاف و براق خشک می شود و بعد از خشک شدن نسبت به یک لاک سنتی قابل انعطاف پذیری است.
لاکهای نیتروسلولوز با گذر زمان ، تمایل به داشتن رنگی مایل به قرمز کهربایی دارند ، که به برخی از چوبها حیاط زیبایی می بخشد ، اما می تواند برای سایرین جذاب نباشد. شما لاک نیتروسلولوز را روی چوب های سبک تر مانند افرا یا خاکستر به دلیل زردی که در سنین بالای چوب رخ می دهد ، پیدا نخواهید کرد. همچنین به دلیل پیری و ترک خوردگی و حالت لزجی در برابر مایعات ، مواد شیمیایی و ساییدگی زا این چوب محافظت نمی کند.

2. لاک اکریلیک

لاک های اکریلیک در دهه 1950 برای استفاده در چوب های سبک تر مانند افرا ، توس و خاکستر ایجاد شد. لاک های اکریلیک نسبت به لاک های نیتروسلولوز دارای دوام و مقاومت در برابر خراش دارند. معروف ترین این لاک ها لاکهای اکریلیک CAB نام دارند.
لاکهای اکریلیک CAB حاوی استیل سلولز استات بوتیرات (CAB) و همچنین رزین های اکریلیک بوده و کمی انعطاف پذیرتر از لاکهای اکریلیک سنتی هستند. این بدان معنی است که لاکهای اکریلیک CAB کمی کمتر از لک های اکریلیک سنتی در برابر ترک خوردگی مستعد ترک خوردگی هستند.

3. لاک کاتالیز شده

به طور سنتی ، ریزه های لاک حاوی حلال ها هستند ، که مانع از ترمیم ترکیبات می شوند. همانطور که حلال تبخیر می شود ، لاک خشک می شود. لاک های کاتالیز شده حاوی مواد شیمیایی (معمولاً نوعی اسید) هستند که باعث می شود لاک خشک شود و به نسبت سخت تر و با دوام تر از لاک هایی که حلال آن تبخیر و خشک می شوند باشد.
این مواد شیمیایی خشک کن یا توسط تولید کننده در طی فرآیند تولید (از قبل کاتالیز شده) یا توسط صنعتگران ویا در مغازه خود (پس از کاتالیز) به لاک اضافه می شوند.
لاکهای کاتالیزور یک پدیده نسبتاً جدید است که تنها در اواخر دهه 1900 و در حدود قرن بیستم محبوبیت اصلی خود را بدست آورده است. پیش از آن ، نیتروسلولوز و لایه های اکریلیک غیر طبقه بندی شده ، استانداردی در دنیای نجاری حرفه ای بودند. با این حال ، لاک های کاتالیز شده با داشتن افزایش دوام با قیمت مناسبی در بازارعرضه می شوند ، بنابراین به سرعت محبوبیت خود را بدست آورده اند.

4. لاک آبی

لاکهای حاوی آب بسیار متفاوت از سایر لاکها رفتار می کنند ، زیرا از نظر ترکیب بسیار متفاوت هستند. آنها حاوی مواد شیمیایی خطرناک کمتری نسبت به سایر لاکها هستند و در طی مراحل استفاده دوستدار محیط زیست ولی برای سلامتی شما خطرناک و سمی می باشد گفته می شود ، این لاکهای حاوی آب بیشتر از لاکهای کاتالیز شده یا اکریلیک مستعد ساییدگی و خراب شدن هستند.

5. لاک پایه اروشیول

اروشیول یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در رزین درخت موم و لاکچری در آسیای شرقی یافت می شود. این ماده شیمیایی فعال موجود در سم بلوط و پیچ است که باعث ایجاد بثورات پوستی می شود. اگرچه رزین از درختان ، هزاران سال به عنوان چسب چوب استفاده می شد.
لاکهای اروشیول اساس لاکهای شرقی است که در سراسر جهان به وفور مورد استفاده قرار می گرفت. همچنین از آن به عنوان لاک بر روی ابزار ، مبلمان و موارد دیگر استفاده می شد.
معمولاً در مبلمان ساخته شده آمریکایی از آن استفاده نمی شود.

حلال ها و مواد افزودنی رایج

برخی از متداول ترین حلالهای موجود در لاک ها تولوئن ، زایلن ، متیل اتیل کتون (MEK) ، متیل ایزوبوتیل کتون (MIBK) ، فرمالدئید و متانول هستند.

اگر نگران استفاده از این مواد شیمیایی روی مبلمان خود هستید ، با یک لاک بر پایه آب یا یک روغن پایه (روغن بذر کتان یا روغن تونگ) چوب مبلمان خود را کاور کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد لاک مخصوص چوب اصفهان اینجا کلیک کنید.

انواع لاک مخصوص چوب و ویژگی های آنها

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *